چرا سرمایه گذاری در گرجستان ؟

پیشرفت چشمگیر کشور گرجستان در بهبود فضای کسب و کار، مولفه ارزشمندی است که طی چند سال اخیر در تعدادی از شاخص های بین المللی ثبت شده است. گرجستان به عنوان کشوری با ثبات سیاسی پایدار، عاری از فساد، با هزینه های کسب و کار پایین، یک دنیا فرصت را برای سرمایه گذاران فراهم آورده است.

بررسی فرصت های سرمایه گذاری در گرجستان

1 – کشاورزی و دامپروری : باتوجه به اقلیم مناسب کشور گرجستان ، سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی و دامپروری این کشور در صورت داشتن تجربه و سرمایه لازم نتایج خوبی را به دنبال دارد.

کشاورزی در گرجستان از دیرباز رونق داشته است و در حال حاضر نیز شغل بسیاری از مردم این کشور کشاورزی است. بدلیل فراوانی زمین های مستعد کشاورزی از یک طرف و همچنین در دسترس بودن منابع آبی ، کشاورزی از شغل های مهم مردم گرجستان تلقی می شود.

دامپروری در گرجستان نیز با توجه به رونق بخش کشاورزی این کشور به یقین در رونق و شکوفایی است. پرورش گوسفند ، گاو شیری و گوشتی ، مرغ ، خوک ، بوقلمون و انواع دام و طیور در گرجستان از رونق زیادی برخوردار است.

گرجستان برخی از دام های پرورشی را صادر می کند. مثلا گوشت گوسفند با توجه به اینکه مصرف بالایی در گرجستان ندارد به برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای مسلمان که مصرف بالایی دارند، صادر می شود.

هرچند که جمعیت گرجستان در زمینه سرمایه گذاری در کشاورزی و دامپروری از نکات حائز اهمیت محسوب می شود ولی ، در صورتی که فکر تولیدات بیشتر در این صنعت باشید ، بایستی به فکر صادرات به کشورهای دیگر و در نتیجه بازار هدف بیشتری باشید تا بتوانید تولیدات این بخش را سریعتر به سرمایه تبدیل کنید.

از جمله مهمترین مشکلات سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی و دامپروری ، عدم فروش زمین با کاربری کشاورزی به اتباع خارجی است.

این قانون که حدود چند سال می شود که در گرجستان در حال اجرا است لطمات زیادی را به بخش کشاورزی و دامپروری گرجستان زده است به گونه ای که سرمایه گذاران خارجی در این صنعت بایستی زمین با کاربری کشاورزی را اجاره کنند.

هرچند راه حل هایی نیز وجود دارد از جمله اینکه پول زمین کشاورزی را به صاحب آن می دهند ، سپس زمین را برای مدت زمان مثلا 99 ساله از همان صاحب زمین اجاره می کنند و با عقد قرارداد در محضر اسناد رسمی در گرجستان عنوان می شود که پولی که پرداخت شده برای اجاره زمین به مدت 99 سال بوده است.

2 – ساخت و ساز در گرجستان : ساخت و ساز در گرجستان جزو یکی از سرمایه گذاری های خوب و مطمئن محسوب می شود. میزان سوددهی این بیزینس به نسبت کشورهای همجوار گرجستان بهتر بوده و حدود نزدیک به نصف سرمایه سودآوری دارد.

ساخت و ساز در گرجستان معمولا با کاربری مسکونی ، تجاری و اداری انجام می شود که هر سه مورد از سوددهی خوب و مناسب برخوردار است ولی کاربری مسکونی طرفدارهای بیشتری جهت خرید دارد.

با توجه به قانون اقامت گرجستان از طریق خرید ملک که چند سال می شود که در گرجستان در حال اجراست فعلا سرمایه گذاری در این بخش می تواند مطلوب باشد چون فعلا مشتری هایی وجود دارند که خرید را جهت اقامت گرجستان انجام می دهند.

در کل بخش املاک گرجستان در گذشته بی رونق بوده است ولی با طرح اقامت از طریق خرید ملک و جذب سرمایه های جدید در این زمینه رشد خوبی را داشته است و می توانیم بگوییم آینده بسیار درخشانی نیز در این صنعت پیش بینی می شود.


3 – سرمایه گذاری در صنعت بسته بندی

با توجه به نیاز مبرم کشور گرجستان به صنعت بسته بندی در تمامی سطوح ، شما می توانید با داشتن سرمایه و تجربه لازم در این صنعت ، از موفقیت خوبی برخوردار شوید. البته صنعت بسته بندی در گرجستان فقط با توجه به نیاز داخلی این کشور تعیین نمی شود ، و بخش صادرات گرجستان نیز سهم قابل توجهی در صنعت بسته بندی دارد.

صنایع بسته بندی در گرجستان با توجه به اینکه سهم قابل توجهی در کمک رسانی به بخش تولید گرجستان دارد و خودش نیز به نوعی در رده تولیدی قرار می گیرد از حمایت های خوب دولتی برخوردار است.

هرچند برخی از صنایع بسته بندی در کشور گرجستان جهت احداث و راه اندازی نیاز به سرمایه بالایی دارند.

4 – سرمایه گذاری در بخش انرژی : با توجه به نیاز کشور گرجستان به انرژی برق ، سرمایه گذاری در این کشور در زمینه تولید برق از انرژی تجدید پذیر ، مانند :

انرژی خورشید ، آب ، باد ، جزر و مد ، زمین گرما و زیست توده می تواند سرمایه گذاری تقریبا بدون ریسکی محسوب شود زیرا انرژی برقی که از این روش تولید می شود یا توسط شرکت های خصوصی و یا توسط دولت گرجستان خریداری و به مصرف عمومی می رسد و یا جهت صادرات برق بر روی آن برنامه ریزی می شود.

هرچند سرمایه گذاری در بخش انرژی این کشور نیاز به سرمایه زیادی دارد ولی مطمئن به نظر می رسد.

شرکت های اروپایی پیشتاز در زمینه سرمایه گذاری در بخش انرژی های پاک هستند و در کشور گرجستان نیز سرمایه گذاری های قابل قبولی را نیز انجام داده اند.

یکی از بزرگترین سدهای قوسی بتنی جهان در کشور گرجستان وجود دارد. نام این سد ” اینگوری ” است. کشور گرجستان از طریق این سد بزرگ برق زیادی تولید می کند ولی برق را صادر می کند و با قیمت ارزان تر وارد کشور می کند و از این طریق نیز سودآوری خوبی را کسب می کند.

5 – سرمایه گذاری در بخش توریسم و گردشگری

با توجه به نرخ رشد بالای صنعت توریسم و گردشگری در گرجستان ، سرمایه گذاری در صنعت توریسم و گردشگری میتواند در صورتی که با درایت و سرمایه مناسب انجام شود ، موفقیت بالایی داشته باشد و یکی از سرمایه گذاری های مطمئن در کشور گرجستان می باشد.

در سال 2018 میلادی نزدیک به هشت میلیون توریست از گرجستان بازدید کرده اند که نسبت به سال ماقبل آن چیزی نزدیک به یک میلیون نفر رشد را نشان می دهد.

هر ساله رشد صنعت توریسم گرجستان نسبت به سال ماقبل آن رشد چشمگیری دارد که توجه بسیاری از سرمایه گذارها را به خودش جلب کرده است.

به طور متوسط بخش توریسم و گردشگری گرجستان هر ساله شاهد رشد یک میلیون نفری می باشد که ناشی از شکوفایی بخش توریسم و گردشگری است.

سرمایه گذاری هایی که مرتبط با صنعت توریسم و گردشگری گرجستان هستند عبارتند از : احداث رستوران ، احداث هتل و …. در حال حاضر بهترین سرمایه گذاری در صنعت گردشگری این کشور احداث هتل است زیرا با این نرخ رشد در صنعت گردشگری گرجستان هنوز هم کمبود هتل در شهرهای بزرگ این کشور به خصوص در تفلیس پایتخت گرجستان احساس می شود.

هرچند باید بدانید که دولت گرجستان علاقه ای به سرمایه گذاری اتباع خارجی در بخش خدماتی این کشور ندارد و معتقد است که بخش خدماتی را مردم بومی می توانند اداره کنند.

دولت گرجستان بیشتر بدنبال جذب سرمایه گذاری در بخش های تولیدی این کشور است. بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری در بخش های تولیدی در این کشور را دارید ، مطمئن باشید از شانس بیشتری جهت برخورداری از حمایت های دولت گرجستان برخوردار خواهید بود.

بخشی از صنعت توریسم و گردشگری گرجستان نیز جزو صنایع خدماتی محسوب می شود مثل احداث شرکت های ارائه دهنده تور گرجستان.


قوانین سرمایه گذاری در گرجستان

سرمایه گذاری خارجی در گرجستان در سالهای اخیر رشد مناسبی را داشته و می توان گفت در ۲ سال اخیر، رشد سالانه مثبتی را داشته است .

دورنمای پیوستن گرجستان به اتحایه اروپا و پیمان ناتو، زمینه رشد اقتصادی گرجستان را بیش از پیش تقویت کرده است .

گرجستان در سالهای اخیر بر تقویت رشد اقتصادی آنهم با تکیه بر تولید ناخالص ملی پافشاری داشته و در این زمینه نیز موفق بوده اند، سرمایه گذاران زیادی از شرق و غرب به این کشور برای سرمایه گذاری آمده و توانسته اند در توسعه رشد اقتصادی گرجستان تاثیر مثبتی داشته اند و در همین خصوص نیز سرمایه گذاران علاقمند به کسب اطلاعات در مورد کسب و کارهای پر رونق در گرجستان و نحوه اخذ اقامت گرجستان از طریق سرمایه گذاری هستند .

اقامت دائم گرجستان از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاران خارجی تا پیش از تاریخ اول جولای ۲۰۱۹ می توانستند با سرمایه گذاری ۳۰۰ هزار لاری (بالغ بر ۱۲۰ هزار دلار آمریکا در گرجستان سرمایه گذاری مستقیم داشته باشند و اقامت دائم گرجستان را اخذ کنند اما در حال حاضر متاسفانه یا خوشبختانه این قانون تغییر کرده و حداقل مبلغ لازم برای سرمایه گذاری، به ۳۰۰ هزار دلار آمریکا رسیده است .

سرمایه گذاری در گرجستان برای اخذ اقامت دائم این کشور، فقط از طریق سرمایه گذاری مستقیم در این کشور با حداقل مبلغ ۳۰۰ هزار دلار آمریکا امکان پذیر است .




سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان سرمایه گذاری در گرجستان